Kloppend presenteren: Pathos, Ethos en Logos

Gepubliceerd op 19 september 2018 om 11:23

Tijdens de training ’Kloppend presenteren’ draait het om ‘kloppend’. Een term die voor mij zo veel zegt! Want in korte tijd is deze training voor mij een belangrijk ‘kindje’ geworden. Ik ben ook heel blij dat Rob en ik Ginie Knipping aan ons team hebben kunnen toevoegen waardoor er nu nog meer ‘klopt’. Eind van dit jaar komen we namelijk ook met ‘Kloppend pitchen’ en ‘Kloppend netwerken’. De expertise en het enthousiasme van Ginie zijn dan ook zo welkom. Haar bijdrage ‘klopt’.

Kloppend heeft meerdere betekenissen voor ons en daar gaan we in de training ‘Kloppend presenteren’ mee aan de slag.  

Een tipje van de sluier

In de leer van de retoriek van Aristoteles leerde men al dat een goed verhaal draait om pathos, ethos en logos.

Logos

Een goede presentatie bevat logos. Hierbij kun je denken aan:

  • De feiten kloppen
  • Het verhaal is logisch opgebouwd (opening, kern, slot)

Als de logos niet klopt, dan loop je het risico dat je publiek afhaakt. Of dat ze de discussie met je aangaan over de feiten en cijfers. Dat loopt al snel uit op een welles nietes als je niet uit kijkt. Tenenkrommend voor jou als spreker, maar vooral voor je publiek. Je publiek komt om iets te horen wat klopt. En niets is vervelender dan dat je moet toegeven dat er inderdaad iets niet klopt. Dan moet je heel hard werken om het publiek weer te boeien en te binden.

Pathos

Een goede presentatie bevat ook pathos. Dit gaat over het hart, over emotie, over gevoel. Als je verhaal pathos bevat dan weet je de ander te raken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door aan te sluiten bij het publiek maar ook door wat van jezelf te laten zien. Wie ben jij en waarom sta je hier? Waarom vertel je juist dit verhaal. Een leuke anekdote kan helpen om pathos in je verhaal te brengen. Je vertelt vanuit je hart, want dat klopt sowieso. Een voorbeeld? Een tijdje terug was ik als spreker te gast bij ‘Open Coffee Arnhem’. Omdat ik wat te vroeg was zat ik in de serre van Jans’ in Musis Sacrum te genieten van Arnhem, de stad die langzaam ontwaakte. Precies hier tegenover had ik 6 jaar gewerkt en was ik ook vaak voor dag en dauw op kantoor. Dit bracht mooie herinneringen boven en hoewel ik niet uit Arnhem kom, kon ik dit pareltje delen met de deelnemers. Op deze manier aansluiten bij mijn publiek en aansluiten bij hun liefde voor deze stad was een opening recht uit het hart.

Ethos

Dit wil met name zeggen dat jij als spreker klopt bij het verhaal. Vertel je een verhaal dat niet jouw verhaal is of over een onderwerp waar je niet achter staat dan ontbreekt de ethos. Als je authentiek bent en klopt bij de boodschap zal je verhaal heel sterk overkomen.

Een voorbeeld:

Een verkoper moest een presentatie houden over waarom hij zo goed is in zijn vak en betrokken bij zijn klanten. Hij kreeg aansluitend de opdracht om iets te vertellen wat niemand van hem wist.

Hij begon zijn verhaal met de laatste opdracht. Hij vertelde wat over zijn jeugd waarin hij opgroeide op een terp. Iedere winter hadden ze last van hoog water en kon zijn familie alleen met een bootje naar de wal. Hij vertelde hoe hij dit als kind ervaren heeft. En dat deze bijzondere woonsituatie maakte dat zijn vader vaak creatieve oplossingen moest vinden om het melkveebedrijf toch goed te laten functioneren. Het harde werken en het zoeken naar creatieve oplossingen heeft hij meegenomen in zijn werk van nu. Hij wil dit inzetten voor klanten en hen op die manier stimuleren om ook out of the box te denken.

Het verhaal was een succes! Want het klopte!

Zie jij de pathos, ethos en logos in dit verhaal?

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.